Diversey lanserar nya SafePack™-påsar för att effektivisera återvinningen

Sep 09, 2022

Diversey, en global ledare inom hygien, infektionsskydd och rengöringslösningar, har lanserat ett banbrytande initiativ: "SafePack™"-påsar. De är helt återvinningsbara och de första i sitt slag som också är UN-godkända för klassificerade vätskor. Dessa påsar hjälper kunderna att minska koldioxidutsläppen, minska plastavfallet och uppfylla den högsta standarden för återvinningsbarhet och säkerhet.

Den senaste innovationen är ytterligare ett steg i företagets ambition. Påsar med koncentrerade produkter är ett av de mest effektiva erbjudandena inom rengöring och hygien. De gör det möjligt för användarna att fylla på återanvändbara sprayflaskor om och om igen, vilket förbättrar återanvändningen av plast och minimerar avfallet. Genom att nu säkerställa att påsarna är helt återvinningsbara ger Diversey ett större bidrag till den cirkulära ekonomin.

Detta uppnåddes genom att ompröva designen, produktionsmetoden och de material som används. De nya SafePack™-påsarna är tillverkade av enskiktspolyeten, ett bättre alternativ för miljön och lättare att återvinna, samtidigt som locket och etiketten kan tas bort. En ny produktionsmetod säkerställer att inget material går till spillo.

Diverseys nya SafePack™-påsar är en vidareutveckling av sina föregångare. De har fortfarande en utmärkt robust och droppfri design som uppfyller de högsta standarderna för återvinningsbarhet och säkerhet, men de ger ytterligare unika fördelar:

• FN-godkända påsar för ADR-vätskor (klassificerade).
  • 1.5L-påsar uppgraderade till 2L; större storlek ger mindre avfall.
  • Minskat plastavfall.
  • Minskar koldioxidavtrycket.
  • Lägre CO2-utsläpp.
  • Uppfylla kundernas krav på hållbarhet.
  • Bidra till den cirkulära ekonomin.

En enda påse innehåller tillräckligt med koncentrerad rengöringslösning för att fylla många sprayflaskor efter utspädning, om och om igen. Till exempel motsvarar en förpackning (6 liter) med koncentrerad SumaⓇ Bac D10 köksrengöring och desinfektionsmedel 400 bruksfärdiga flaskor, vilket minskar koldioxidavtrycket från 24,7 CO2-ekvivalenter till 0,11.

Det här förändrar verkligen spelplanen och innebär ett tydligt steg mot en renare och bättre värld. Antoine Rocourt, Executive Director för hållbar utveckling på Diversey, hade några avslutande insikter att dela med sig av:

"I över 95 år har vi utvecklat och levererat innovativa produkter, tjänster och tekniker för att revolutionera rengöringen inom en rad olika sektorer, samtidigt som vi skyddar miljön."

"Vi förbättrade vårt förpackningsavtryck genom att gå från RTU till koncentrerade produkter. Påsar med koncentrerade produkter är ett av de mest effektiva alternativen för rengöring och hygien i kök, underhåll av byggnader och golvvård. Sprayflaskor kan fyllas på om och om igen, vilket minimerar plastavfall, med hjälp av enkla, säkra, slutna system utanför golvet."

"Att säkerställa att påsarna är helt återvinningsbara enligt nya miljöstandarder och EU:s riktlinjer för gröna förpackningar är ytterligare ett steg i vår ambition att alla våra kärnförpackningar ska bidra till den cirkulära ekonomin."

Om Diversey

Diverseys uppdrag är att skydda och ta hand om människor genom ledande lösningar för hygien, infektionsskydd och rengöring. Vi utvecklar och levererar innovativa produkter, tjänster och teknologier som räddar liv och skyddar vår miljö. Under 95 år har varumärket Diversey blivit synonymt med produktkvalitet, service och innovation.

Våra helt integrerade lösningar kombinerar patenterade kemikalier, doserings- och dispenseringsutrustning, rengöringsmaskiner, tjänster och digital analys. Vi är en pålitlig partner som betjänar mer än 85.000 kunder i över 80 länder med ett nätverk av cirka 8.600 anställda globalt.

För mer information om  Diverseys nya SafePack™-påsar, klicka nedan

Ladda ner SafePack flyer